ماهی

ماهی شیر اصلی

ماهی شیر اصلی

ماهی شیر اصلی

ماهی شیر اصلی که از خانواده تون ماهیان میباشد. دارای بدنی کشیده و نسبتا فشرده است و در سرتاسر خلیج همیشه فارس و دریای عمان زیست می‌کند و لازم به ذکر است که این ماهی سردمدار خانواده تون ماهیان است و از نظر طعم،مزه،قیمت و بازار پسندی در صدر جدول این خانواده قرار می گیرد.

نحوه ی تشخیص تازگی ماهی شیر

تازگی ماهی شیر را همانند بقیه تون ماهیان نمی‌توان ازروی آبشش تشخیص داد چون ساختار سرپوش آبششی به گونه ای است که آبشش بعد از صید با هوا در تماس بوده و به به سرعت رنگ خودرا از دست می‌دهد. ملاک تشخیص تازگی در ماهی شیر دست زدن به شکم این ماهی است ، فساد در تمامی ماهی ها از شکم آغاز می‌شود با دست زدن به شکم ماهی شیر و سفتی شکم به راحتی می‌توان به تازگی این ماهی پی برد مرحله دوم نگاه کردن به چشم ماهی است که باید شفاف و برآمده باشد مرحله سوم نگاه کردن به رنگ زیستی ماهی در ناحیه کمر این ماهی است که کمر این ماهی زنگ نقره ای درخشنده مایل به سبز داشته داشته باشد که نشان تازگی است اگر رنگ نقره ای مات مایل به مشگی باشد نشانه‌ی تازه نبودن این ماهی استدودر مرحله آخر اگر ماهی خور هستید میتوانید از بوی این ماهی تازگی آن را تشخیص دهید.

ماهی های مشابه ماهی شیر

به دلیل برابر نبودن عرضه و تقاضاو قیمت بالای شیر اصلی ماهی های دیگر نیز با اسامی مشابه مثل شیر بندر،شیر نیزه ای و… به جای این ماهی به فروش می‌رسد.

۱.ماهی قباد: قباد نزدیک ترین ماهی در ظاهر به شیر است و در سایز های مشابه قیمت تقریبا یکسانی با این ماهی دارد حتی تشخیص این دو ماهی از یک دیگر برای برخی افراد محلی که در کنار دریا زندگی می کنند دشوار است. این دو ماهی از نظر رنگ و قیافه بسیار شبیه هم هستند با این تفاوت که شیر خط های عمودی بر روی بدن دارد وقباد خال های مشکی دارد. سر شیر نسبت به قباد اندکی بزرگ تر و کشیده تر است.

۲.ماهی سارم: ماهی سارم یا زرده که عموماً با نان شیر بندر شناخته می‌شود اختلاف قیمتی بسیار بسیار بالایی با ماهی شیر دارد ودر طعم و مزه اصلا قابل قیاس با ماهی شیر نمیباشد. گوشت ماهی شیر بسیار نرم تر و لطیف تر از گوشت این ماهی است.

۳.ماهی دولمی،کوتر یا باراکودا که به عنوان شیر نیزه ای به فروش می‌رسد از ماهیان پر طرفدار جنوب است وگوشت نرم،لطیف و سفیدی دارد اما از نظر قیمت بسیار ارزان تر از ماهی شیر است.

ماهی شیر را چگونه طعم دار کنیم؟

روش پخت و پاک کردن ماهی شیر

باید توجه داشت که بسته به ذائقه شما هر ماهی را می‌توان به اشکال مختلف برش و به روش مورد نظر شما پخت کرد ما در این جا عموم روشی که برای پاک و پخت این ماهی استفاده می‌شود را معرفی می‌کنیم.

۱.کالباسی: ماهی شیر به دلیل شکل موشکی شکلی که دارد عموما به شکل کالباسی برش زده می‌شود و در سنین جوان تر به صورت خیارشور(کالباسی اریب) برس زده می‌شود این روش پاک کردن گزینه ای مناسب برای سرخ کردن این ماهی است مخصوصا که ورقه های کالباسی ماهی شیر بزرگ بعد از سرخ شباهت زیادی به استیک گوشت دارد.

ماهی شیر اصلی

ماهی شیر اصلی

۲.سه ورق کردن: این روش عموما برای افرادی است که هیچ علاقه ای به وجود تیغ در گوشت ماهی نداند در این روش استخوان به طور کامل از گوشت ماهی جدا شده و فیله ای بدون تیغ حاصل می‌شود ماهیانی که به این روش پاک می‌شوند عموما گزینه ای مناسب برای بخار پز کردن ،سرخکردن و کبابی هستند. لازم به ذکر است که این روش پاک کردن برای آب پز کردن ماهی اصلا مناسب نیست.

۳.دوورق کردن: در اصطلاح به این روش شقه کردن گفته می‌شود به این صورت است که نیمی از ماهی فیله و نیم دیگر گوشت و استخوان است.این روش پرطرفدار ترین روش پاک کردن ماهی است زیرا دوریز در این روش بسیار کم است این روش عموما برای ماهیان شیر جوان کار برد دارد وماهیان پاک شده به این روش را می‌توان سرخ،کبابی،آبپز،سوخاری و بخار پز کرد.

۴.شکم پرکردن: شکم پر کردن به ۲ صورت انجام می‌گیرد شکم پر کردن از کمر و شکم پر کردن از شکم در این روش فقط محتویات شکم ماهی تخلیه می‌شود ماهیانی که به این روش پاک می شوند همان طور که از نام روش پاک پیداست عموما برای شکم پرکردن ماهی با انواع سبزیجات و بعد سرخ کردن یا قرار دادن در فر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *