دستور آشپزی غذاهای دریایی

طرز پخت ماهی تیلاپیا با سس سالسا ذرت

تیلاپیا با سس سالسا

طرز پخت ماهی تیلاپیا : خانواده من عاشق ماهی هستند و این غذای فوق سریع در خانه من بسیار محبوب است. اگرچه طعم آن به گونه ای است که گویی مدت زیادی طول می کشد، اما در عرض چند دقیقه  پخته می شود. اگر دوست دارین با تکه های لیمو تزیین کنین. خب بریم اول یه سری اطلاعات راجع به این ماهی پرورشی بخونیم:

این ماهی تیلاپیا را ما خودمون (تیم تخصصی اودریا) در منطقه خورموج از توابع استان بوشهر، در حال پرورشش هستیم و اطمینان داشته باشید اطلاعات غلط و دروغی که راجع به این ماهی بسیار خوشمزه میگن اصلا صدق نداره.

ماهی تیلاپیا

تا سال 2002 بیش از یکصد کشور جهان (از جمله اغلب کشورهای همسایه ایران ) اقدام به پرورش این گونه کرده اند.
درحال حاضر ماهی تیلاپیا پس از کپور ماهیان دومین ماهی پرورشی از نظر میزان تولید در دنیا می باشد. براساس آمار فائو تولید سالانه تیلاپیا ناشی از کشت و صید از 1.16میلیون تن در سال 1997 به 2.5 میلیون تن در سال 2007 و به بیش از 3.2 میلیون تن در سال 2010 افزایش یافته است.

امروزه تيلاپيا به عمومي ترين ماهي براي پرورش در دنيا پس از كپور بالاترين توليد را بخود اختصاص داده  و پرورش تيلاپيا در دهه هاي اخير توسعه بسيار وسيعي يافته است بطوريكه هم اكنون اين صنعت در بيش از 100 كشور دنيا در حال انجام است. آسيا بعنوان بزرگترين توليد كننده تيلاپيا 71 درصد توليد جهاني  تيلاپيا را در سال 2008 بخود اختصاص داده است.

برخلاف آسيا، در قاره آفريقا توليد تيلاپيا بيشتر در  محيط هاي آب لب شور صورت ميگيرد. پرورش تيلاپياي قرمز كه هيبريد بين گونه تيلاپياي نيل و موزامبيك يا ارئوس ميباشد در كشورهاي آسيايي مانند چين، فيليپين تايوان، تايلند، اندونزي عموميت دارد زيرا داراي رشد، رنگ جذاب و مناسب و مشتري پسند ميباشد.

طرز پخت ماهی تیلاپیا

طرز پخت ماهی تیلاپیا

 

پروتئین لازم برای رشد این ماهی در دوره پرورش، از پودر ماهی و سویای موجود در جیره غذایی تامین می شود . در هنگام پرورش معمولاً اختلاف سایز بین ماهی ها دیده می شود که برای رفع این مشکل برداشت و صید تدریجی روش بسیار مفیدی می باشد چون با صید ماهی های درشت امکان برای رشد ماهیان با سایز کوچکتر فراهم می گردد.

این ماهی را هم دراستخرهای خاکی، مخازن فایبرگلاس و درتانک پرورش می دهند. استخرهای خاکی بیشتر در زهکش ها که طول زیاد و عرض کم دارند و غذادهی بصورت دستی به راحتی امکان پذیر است پرورش می دهند و برداشت بصورت تدریجی صورت می گیرد.

طرز پخت ماهی تیلاپیا

یکی از ویژگی های  ماهی تیلاپیا، قابلیت پرورش آن با انواع میگو می باشد یعنی هم با میگوی آب شیرین و هم میگو ی آب شور و این امر باعث ایچاد  ارزش افزوده برای پرورش دهنده شده و سود بیشتری نصیب پرورش دهنده می کند در حال حاضر در کشور تایلند پرورش توام ماهی تیلاپیا با انواع میگو رواج خوبی پیدا کرده است. از پرورش تیلاپیا و میگو به منظورپیشگیری از برخی بیماریها مثل بیماری ویروسی WSSW با لکه سفید ویروسی میگو نیز استفاده می شود.

خب بریم سراغ مواد اولیه مورد نیاز برای طرز پخت ماهی تیلاپیا :

مواد اولیه:

  • 4 عدد فیله تیلاپیا
  • 1 قاشق غذا خوری روغن زیتون
  • 1/4 قاشق چایخوری نمک
  • 1/4 قاشق چایخوری فلفل
  • 1 قوطی لوبیا سیاه، شسته و آبکش شده
  • 1 قوطی ذرت کامل، آبکش شده
  • 1/2 فنجان سس سالاد ایتالیایی
  • 2 قاشق غذاخوری پیاز سبز خرد شده
  • 2 قاشق غذاخوری فلفل قرمز شیرین خرد شده

 

دستورالعمل:

  1. دو طرف فیله ها را با روغن بپاشید. نمک و فلفل بپاشید.
  2. 4-6 دقیقه بپزید تا ماهی به راحتی با چنگال پوسته پوسته شود.
  3. در همین حال، در یک کاسه کوچک، بقیه مواد را با هم مخلوط کنید. با ماهی سرو کنید.

ارزش غذایی

1 فیله با 3/4 فنجان سالسا: 354 کالری

10 گرم چربی (2 گرم چربی اشباع شده)

83 میلی گرم کلسترول

934 میلی گرم سدیم

25 گرم کربوهیدرات (7 گرم قند، 6 گرم فیبر)

38 گرم پروتئین

 

1 نظر در “طرز پخت ماهی تیلاپیا با سس سالسا ذرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *